Csabai házak

Békéscsaba műemlékei, nevezetes épületei

Címkék

Áchim Mihály (5) Ádám Gusztáv (24) Alpár Ignác (3) Andrássy út (26) Árpád sor (3) art deco (4) átalakított épületek (44) Bajza utca (1) bankok (4) Bankó András (1) Bányai András (6) Baross utca (5) Bartók Béla út (3) Bedő Pál (2) Békéscsaba legszebb épületei (2) Békési út (2) Belanka Mihály (3) Berényi út (3) bérházak (6) Czigler Antal (3) Czigler Győző (2) Deák utca (5) Dózsa György út (2) elpusztult épületek (37) emlékművek (3) fel nem épült épületek (24) Filipinyi Sámuel (1) fürdők (3) Fürjes (1) Gerla (2) gyógyszertárak (2) Gyulai út (5) Halmay Andor (1) Hegedős Károly (2) helyi védelem (50) hidak (4) Hubert József (1) Hunyadi tér (3) ipari épületek (11) iparostanonc-iskola (1) Irányi utca (6) iskolák (19) Jamina (8) járásbíróság (1) játék (5) Jiraszek Lajos (1) Jókai utca (1) József Attila utca (2) Kalin Ferenc (2) kápolnák (1) Kármán Aladár (1) kastélyok és kúriák (9) Kazinczy utca (1) Kiss Ernő utca (2) Kis Tabán utca (1) kórház (8) Kórház utca (4) Körös part (14) Kossuth tér (8) középkor (3) kutak (2) laktanya (4) Lázár utca (3) liget (4) Lipták János (5) Luther utca (8) Madách utca (1) malmok (5) Mende Valér (1) Michnay Sándor (4) mozik (2) műemlékek (33) Munkácsy Mihály (2) Munkácsy utca (3) Münnich Aladár (2) múzeumok (5) népi építészet (21) Orbán Ferenc (1) Orosházi út (1) óvodák (2) podsztyenás házak (18) polgárházak (22) posta (2) Quittner Ervin (3) Rerrich Béla (1) Siedek Viktor (1) Szabadság tér (13) szállodák és vendéglők (8) Szarvasi út (2) szavazás (1) Szeberényi tér (10) szecesszió (11) Széchenyi utca (1) Szent István tér (15) Szlavitsek és Kondorosy (1) szobrok (5) Sztraka Ernő (13) templomok (16) Tevan Rezső (3) Tompa utca (1) vasúti épületek (11) villák (9) Wagner József (4) Ybl Miklós (3) Zamecsnik Sándor (3) Címkefelhő

MÁV-palota

2013.07.02. 21:35 - csabaihazak

Címkék: Andrássy út elpusztult épületek vasúti épületek

Andrássy út - Temető sor

A MÁV a húszas évek közepén nagyszabású építkezésekbe kezdett a vasútállomás környékén. A nagy számú vasúti alkalmazott elhelyezésére lakóházak épültek a vasúti szálloda mögött, és ekkor épült az Andrássy út és a Temető sor sarkán a MÁV osztálymérnökségi palota és lakóépület. A kaszárnya és a Temető sor közti területet a város ingyen engedte át a MÁV részére azzal a feltétellel, hogy minden lehetséges munkát csabai iparosokkal végeztetnek.

mavpalota3.jpgA MÁV osztálymérnökségi palota a 30-as években

Elsőként a két sarki, két-háromszobás lakásokat magában foglaló lakóépület épült fel 1925-ben, Bányai András vállalkozásában, majd 1926-ban a két épület közé épült az osztálymérnökségi palota Molnár János építőmester vezetésével. A kétemeletes, szecessziós stílusjegyeket mutató, az Andrássy úttól a Vécsey utcáig nyúló épületegyüttes az Andrássy út túloldalán álló vasúti szállodával igen látványos és nagyvárosias képpel fogadta a városba érkezőket.

A Vécsey utca felőli épületrész itt bemutatott eredeti tervrajzaiból kiderül, hogy az alagsorban egy kis lakás mellett mosókonyha, mángorló és kamra kapott helyet. A földszinten és a két emeleten kétszobás lakásokat alakítottak ki konyhával, kamrával, előszobával és mellékhelyiséggel.

A Temető sor és a Vécsey utca sarkán álló épület tervrajzai szerint az épület – valamint ez alapján az Andrássy út felől épült, látványos saroktornyos épület – tervezője Smitz Lajos, a Magyar Államvasutak Szegedi Igazgatóságának főmérnöke. Az 1878-ban született Smitz Lajos 1904-ben szerzett oklevelet a m. kir. József Műegyetemen. 1905 és 1908 között Berlinben, Hamburgban, Párizsban és New Yorkban dolgozott, majd a Magyar Államvasutak alkalmazásába került, részt vett a pécsi üzletvezetőségi palota tervezésében, majd a Szegedi Igazgatóság mérnökeként az ő tervei alapján készült a szegedi Boldogasszony sugárút és Oldal utca sarkán álló MÁV tisztviselői lakóépület. Ő tervezte a szegedi Wolf-házat is, melynek egy időben Radnóti Miklós is albérlője volt. Az 1920-as évek végétől Debrecen városi műszaki ügyosztályán dolgozott. Eddigi forrásainkból nem derül ki, hogy a csabai MÁV-palota később épült középső szárnyának tervezése is Smitz Lajos nevéhez fűződik-e. Smitz helyét Magyari Nándor vette át a MÁV Szegedi Igazgatóságánál, így elképzelhető, hogy az 1926-ban épült osztálymérnökségi palota már az ő tervei szerint készült. Ezt valószínűsítheti a Magyari Nándor tervei szerint a szegedi Bánomkert soron épült MÁV személyzeti lakóházzal való formai hasonlóság. Magyari Nándor tervezte a csabai fűtőházi iroda és vontatási laktanya épületét is.

A Temető sori homlokzat tervrajza. Forrás: Békéscsaba Temető sori MÁV-házak, MNL BéML V.72.b. 4736/1925, Magyar Nemzeti Levéltár Békés Megyei Levéltára

Alagsori alaprajz. Forrás: Békéscsaba Temető sori MÁV-házak, MNL BéML V.72.b. 4736/1925, Magyar Nemzeti Levéltár Békés Megyei Levéltára

A földszint alaprajza. Forrás: Békéscsaba Temető sori MÁV-házak, MNL BéML V.72.b. 4736/1925, Magyar Nemzeti Levéltár Békés Megyei Levéltára

Emeleti alaprajz. Forrás: Békéscsaba Temető sori MÁV-házak, MNL BéML V.72.b. 4736/1925, Magyar Nemzeti Levéltár Békés Megyei Levéltára

Metszetek. Forrás: Békéscsaba Temető sori MÁV-házak, MNL BéML V.72.b. 4736/1925, Magyar Nemzeti Levéltár Békés Megyei Levéltára

A MÁV-palotát tervező építész aláírása. Forrás: Békéscsaba Temető sori MÁV-házak, MNL BéML V.72.b. 4736/1925, Magyar Nemzeti Levéltár Békés Megyei Levéltára

mavpalota2.jpgAz Andrássy út felőli homlokzatmavpalota1.jpgAz osztálymérnökségi palota a Temető sor felől. Forrás: Tengertánc virtuális tárlat

A vasútállomás bombázásakor (1944. szeptember 21.) az épület találatot kapott, és nagyrészt elpusztult, a bombázást csak a Temető sor - Vécsey utca sarkán álló kis része vészelte át, amely ma is áll, bár az eredetinél jóval egyszerűbb homlokzattal. Szerencsésen megmaradt viszont a sarki erkély vasrácsa.mavpalotabombazas1.jpgAz Andrássy út felőli homlokzat a bombázás utánmavpalotabombazas2.jpgA Temető sor felőli homlokzat a bombázás után

Információink szerint az OBI áruház építésekor felmerült, hogy a MÁV-palotát eredeti állapotába állítanák vissza. Sajnos erre nem került sor, az egykori épület telkén ma az áruház parkolója található, így csak bizakodhatunk abban, hogy a megmaradt kis szárny egyszer még kiegészül.mavpalota_2013.jpgAz épület megmaradt szárnya napjainkban

Felhasznált irodalom:
[1] Korniss Géza (szerk.): Békéscsaba: történelmi és kulturális monográfia, Békéscsaba, Körösvidék Nyomda, 1930.

A bejegyzés trackback címe:

https://csabaihazak.blog.hu/api/trackback/id/tr385296804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása