Csabai házak

Békéscsaba műemlékei, nevezetes épületei

Címkék

Áchim Mihály (4) Ádám Gusztáv (16) Alpár Ignác (2) Andrássy út (20) Árpád sor (3) art deco (3) átalakított épületek (29) Bajza utca (1) bankok (4) Bankó András (1) Bányai András (6) Baross utca (4) Bartók Béla út (2) Bedő Pál (2) Békési út (1) Belanka Mihály (2) Berényi út (3) bérházak (2) Czigler Antal (3) Czigler Győző (2) Deák utca (3) Dózsa György út (2) elpusztult épületek (28) emlékművek (1) fel nem épült épületek (18) Filipinyi Sámuel (1) fürdők (3) Gerla (2) Gyulai út (3) Halmay Andor (1) Hegedős Károly (2) helyi védelem (40) hidak (2) Hubert József (1) Hunyadi tér (3) ipari épületek (6) iparostanonc-iskola (1) Irányi utca (4) iskolák (16) Jamina (5) járásbíróság (1) játék (2) Jókai utca (1) József Attila utca (2) Kalin Ferenc (2) kápolnák (1) Kármán Aladár (1) kastélyok és kúriák (8) Kazinczy utca (1) Kiss Ernő utca (2) Kis Tabán utca (1) kórház (5) Kórház utca (4) Körös part (8) Kossuth tér (5) középkor (3) kutak (2) Lázár utca (2) liget (2) Lipták János (4) Luther utca (7) Madách utca (1) malmok (2) Mende Valér (1) Michnay Sándor (3) mozik (1) műemlékek (30) Munkácsy Mihály (2) Munkácsy utca (2) Münnich Aladár (2) múzeumok (5) népi építészet (19) Orbán Ferenc (1) podsztyenás házak (16) polgárházak (15) posta (2) Quittner Ervin (2) Rerrich Béla (1) Siedek Viktor (1) Szabadság tér (8) szállodák és vendéglők (5) Szarvasi út (1) szavazás (1) Szeberényi tér (8) szecesszió (11) Széchenyi utca (1) Szent István tér (14) Szlavitsek és Kondorosy (1) szobrok (4) Sztraka Ernő (13) templomok (16) Tevan Rezső (3) Tompa utca (1) vasúti épületek (5) villák (4) Wagner József (4) Ybl Miklós (3) Zamecsnik Sándor (3) Címkefelhő

Vonatkísérői laktanya

2018.10.01. 09:37 - csabaihazak

Címkék: szecesszió műemlékek Andrássy út vasúti épületek

Andrássy út 58.

A MÁV szegedi igazgatósága 1925 elején kérelemmel fordult a városi tanácshoz: a vízház mögötti, az AEGV használatára átengedett 368 négyszögöles területet kérték a várostól, azzal a céllal, hogy ott a vonatkísérő személyzet számára laktanyát építsenek, és így a vasutasok kivonulhassanak vásártéri barakkjukból, amely az állomástól túlságosan messze esett. A kisvasút már korábban is ellenezte a kérelem teljesítését; ezért a MÁV más telkeket ajánlott fel a telek ellenében, így megkapta a kívánt területet. A MÁV 1925. április 17-én kapta meg az építési engedélyt, a személyzeti laktanya számára kijelölt területen lévő ideiglenes épületek bontása néhány nappal később meg is kezdődött. Az új laktanya építésére kiírt pályázatot Bányai András nyerte, akárcsak a laktanyával egyszerre épülő MÁV-palota építését. Az épület tervezőjéről egyelőre sajnos nem találtunk adatot. laktanya1.jpgA MÁV vonatkísérői laktanya

allomas_eloter.jpgAz AEGV-állomás, a vonatkísérői laktanya és a MÁV-állomás alkotta szép vasúti épületegyüttesvonatkisero_laktanya_es_allomasi_eloter.jpgVonatkísérői laktanya és állomási előtér a város felől. A képen jól láthatóak az első és második emeleti ablakok közti mezők díszítései. Kató László fényképe. Forrás: Orlai Petrics Soma Kulturális Központ Muzeális Gyűjteményelaktanya2.jpgA kisvasúti állomás és a laktanya 1930 körüllaktanya_vasutfelol.jpgA laktanya hátsó homlokzata az 1920-as évek végén

Az 1944. szeptember 21-i bombázás során – a vasútállomás többi épületéhez hasonlóan – a laktanya is megsérült.vasuti_posta_a_bombazas_utan_1.jpgA laktanya és a vasúti posta a bombázás utánlaktanya_bombazas.jpgA laktanya AEGV-állomás felőli homlokzata a bombázás után

A téglatagozatos architektúra, az eredeti homlokzat íves oromzata még a szecesszió késői hatásaként jelent meg az épületen. A bombázást követően az épületet nem teljesen eredeti állapotában állították helyre: az épület egyik legfőbb értéke volt az íves  oromzat, ehelyett egyszerű háromszögletű oromzat épült, és eltűnt az oromzat tetejét díszítő bájos kis torony is. Az első és második emeleti ablakok közti mezők díszítéseit (melyek egyik fenti képünkön jól láthatóak) sem állították helyre, ezek ma simára vannak vakolva. A rizalit földszintjét tagoló kiugró falsávok tetejéről is eltűntek a kőgömbök. A főhomlokzat emeleti ikerablakai helyett egy-egy nagyobb ablakot alakítottak ki.

laktanya2015.jpgA laktanya főhomlokzata 2015-benwp_20160305_16_42_49_pro.jpgA laktanya a vasútállomás felől 2016-banwp_20160305_16_43_17_pro.jpgHátsó homlokzat 2016-ban

A vasútállomás műemléki környezetének részeként védelmet élvező épület ma elszomorító képet nyújt, vizesedik, a vakolat sok helyen mállik. Akárcsak a szomszédos vasúti postának, ennek az épületnek is gondos műemléki felújításra lenne szüksége, hogy méltó módon illeszkedjen a nemrég felújított régi és új felvételi épülethez. Eredeti állapotában helyreállítva a vasúti műemlékegyüttes kiemelkedő darabja lehetne.

Felhasznált irodalom:
[1] Békésmegyei Közlöny 1925.
[2] Kiss István: Békéscsaba Megyei Jogú Város építészeti örökségvédelmi hatástanulmánya, Szeged, 2005.

A bejegyzés trackback címe:

https://csabaihazak.blog.hu/api/trackback/id/tr888526274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.