Csabai házak

Békéscsaba műemlékei, nevezetes épületei

Címkék

Áchim Mihály (4) Ádám Gusztáv (17) Alpár Ignác (2) Andrássy út (23) Árpád sor (3) art deco (4) átalakított épületek (34) Bajza utca (1) bankok (4) Bankó András (1) Bányai András (6) Baross utca (5) Bartók Béla út (2) Bedő Pál (2) Békési út (1) Belanka Mihály (2) Berényi út (3) bérházak (3) Czigler Antal (3) Czigler Győző (2) Deák utca (5) Dózsa György út (2) elpusztult épületek (29) emlékművek (1) fel nem épült épületek (20) Filipinyi Sámuel (1) fürdők (3) Gerla (2) gyógyszertárak (1) Gyulai út (4) Halmay Andor (1) Hegedős Károly (2) helyi védelem (44) hidak (2) Hubert József (1) Hunyadi tér (3) ipari épületek (7) iparostanonc-iskola (1) Irányi utca (5) iskolák (18) Jamina (6) járásbíróság (1) játék (3) Jókai utca (1) József Attila utca (2) Kalin Ferenc (2) kápolnák (1) Kármán Aladár (1) kastélyok és kúriák (8) Kazinczy utca (1) Kiss Ernő utca (2) Kis Tabán utca (1) kórház (6) Kórház utca (4) Körös part (9) Kossuth tér (5) középkor (3) kutak (2) laktanya (2) Lázár utca (2) liget (2) Lipták János (4) Luther utca (7) Madách utca (1) malmok (3) Mende Valér (1) Michnay Sándor (3) mozik (2) műemlékek (31) Munkácsy Mihály (2) Munkácsy utca (2) Münnich Aladár (2) múzeumok (5) népi építészet (19) Orbán Ferenc (1) óvodák (1) podsztyenás házak (16) polgárházak (18) posta (2) Quittner Ervin (3) Rerrich Béla (1) Siedek Viktor (1) Szabadság tér (8) szállodák és vendéglők (5) Szarvasi út (1) szavazás (1) Szeberényi tér (10) szecesszió (11) Széchenyi utca (1) Szent István tér (14) Szlavitsek és Kondorosy (1) szobrok (4) Sztraka Ernő (13) templomok (16) Tevan Rezső (3) Tompa utca (1) vasúti épületek (6) villák (5) Wagner József (4) Ybl Miklós (3) Zamecsnik Sándor (3) Címkefelhő

Fűtőházi iroda és vontatási laktanya épülete

2019.04.08. 08:27 - csabaihazak

Címkék: átalakított épületek Jamina vasúti épületek

Kertész utca 1.

A Magyar Államvasutak szegedi üzletvezetősége 1927 második felében határozta el, hogy az új békéscsabai vontatási telepen egy emeletes fűtőházi irodát és vontatási laktanyát épít. A tervek szeptemberben készültek el, az építési engedély megadására vonatkozó kérelmet a tervekkel együtt a városi tanácshoz az osztálymérnökség októberben nyújtotta be. Az új laktanya terveit Magyari Nándor MÁV-építészmérnök készítette (többek között a szegedi Aradi vértanúk terén 1925-ben felavatott I. világháborús emlékmű, a zákányszéki templom, illetve Pozsonyi Zoltánnal közösen a szegedi jezsuita templom tervezője).

futohazi_laktanya_tervrajz.jpgAz épület vasút felőli homlokzata Magyari Nándor tervrajzán. Forrás: Vasúttörténeti Alapítvány gyűjteménye

A MÁV 1928 elején hirdetett pályázatot az építkezésre, amelyet Belanka Mihály nyert meg 81 ezer pengős ajánlatával. Az egyemeletes épület pincéjében tágas raktár, több szertár, fa- és szénpince, mosókonyha és mángorló kapott helyet. A földszinten voltak a főnök, a mérnök és a kezelők irodái, oktatóterem, irattár, valamint számos laktanyai szoba. Az emeleten is laktanyai szobák kaptak helyet.

a_futohazi_laktanya_epitese.jpgA fűtőházi laktanya építése Kató László fényképén. Forrás: Orlai Petrics Some Kulturális Központ Muzeális Gyűjteményefutohazilaktanya.jpgAz épület 1930 körül. Forrás: Szentmiklóssy Géza (szerk.): A magyar feltámadás lexikona (Budapest, 1930)

Az állomás 1944-es bombázásakor – mint minden MÁV-épület – a fűtőházi laktanya is sérüléseket szenvedett, azonban viszonylag szerencsésen vészelte át a támadást.

futohazi_laktanya.jpgAz udvari homlokzat 2015 februárjábanfutohazi_laktanya_utcai_2015_februar.jpgAz utcai homlokzat 2015 februárjábanfutohazi_laktanya_utcai_2016_augusztus.jpgAz utcai homlokzat 2015 februárjábanfutohazi_laktanya_utcai_2016_augusztus_2.jpgAz utcai homlokzat 2015 februárjábanfutohazi_laktanya_utcai_2016_augusztus_3.jpgAz utcai homlokzat 2015 februárjábanfutohazi_laktanya_utcai_2016_augusztus_4.jpgAz utcai homlokzat 2015 februárjában

Amint fényképeinkről látható, a laktanya- és irodaépület lényegében a fent bemutatott tervek szerint épült, azonban mára homlokzata átalakításon, jelentős leegyszerűsítésen esett át: kicserélték az emeleti ikerablakokat, eltűntek a földszinti ablakok feletti díszítések, valamint az ablakok alatti, illetve az emeleti ablakok között eredetileg elhelyezkedő, a homlokzatot szépen tagoló mezők. Az átalakításokkal az épület sokat vesztett eredeti szépségéből, azonban a homlokzatot az eredeti tervek szerint könnyen helyre lehetne állítani.

Az épület ma a MÁV-START Járműbiztosítási Igazgatósága Békéscsabai Telephelyének ad otthont.

Felhasznált irodalom:
[1] Békésmegyei Közlöny, 1927–1929.

A bejegyzés trackback címe:

https://csabaihazak.blog.hu/api/trackback/id/tr2611753379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.