Csabai házak

Békéscsaba műemlékei, nevezetes épületei

Címkék

Áchim Mihály (5) Ádám Gusztáv (24) Alpár Ignác (3) Andrássy út (26) Árpád sor (3) art deco (4) átalakított épületek (44) Bajza utca (1) bankok (4) Bankó András (1) Bányai András (6) Baross utca (5) Bartók Béla út (3) Bedő Pál (2) Békéscsaba legszebb épületei (2) Békési út (2) Belanka Mihály (3) Berényi út (3) bérházak (6) Czigler Antal (3) Czigler Győző (2) Deák utca (5) Dózsa György út (2) elpusztult épületek (37) emlékművek (3) fel nem épült épületek (24) Filipinyi Sámuel (1) fürdők (3) Fürjes (1) Gerla (2) gyógyszertárak (2) Gyulai út (5) Halmay Andor (1) Hegedős Károly (2) helyi védelem (50) hidak (4) Hubert József (1) Hunyadi tér (3) ipari épületek (11) iparostanonc-iskola (1) Irányi utca (6) iskolák (19) Jamina (8) járásbíróság (1) játék (5) Jiraszek Lajos (1) Jókai utca (1) József Attila utca (2) Kalin Ferenc (2) kápolnák (1) Kármán Aladár (1) kastélyok és kúriák (9) Kazinczy utca (1) Kiss Ernő utca (2) Kis Tabán utca (1) kórház (8) Kórház utca (4) Körös part (14) Kossuth tér (8) középkor (3) kutak (2) laktanya (4) Lázár utca (3) liget (4) Lipták János (5) Luther utca (8) Madách utca (1) malmok (5) Mende Valér (1) Michnay Sándor (4) mozik (2) műemlékek (33) Munkácsy Mihály (2) Munkácsy utca (3) Münnich Aladár (2) múzeumok (5) népi építészet (21) Orbán Ferenc (1) Orosházi út (1) óvodák (2) podsztyenás házak (18) polgárházak (22) posta (2) Quittner Ervin (3) Rerrich Béla (1) Siedek Viktor (1) Szabadság tér (13) szállodák és vendéglők (8) Szarvasi út (2) szavazás (1) Szeberényi tér (10) szecesszió (11) Széchenyi utca (1) Szent István tér (15) Szlavitsek és Kondorosy (1) szobrok (5) Sztraka Ernő (13) templomok (16) Tevan Rezső (3) Tompa utca (1) vasúti épületek (11) villák (9) Wagner József (4) Ybl Miklós (3) Zamecsnik Sándor (3) Címkefelhő

AEGV állomás a Kossuth téren

2022.08.08. 14:00 - csabaihazak

Címkék: átalakított épületek Kossuth tér vasúti épületek

Kossuth tér 1.

Az Arad és Csanádi Egyesült Vasutak leányvállalataként működő Alföldi Első Gazdasági Vasút első vonalát Kovácsháza és Kupapuszta között 1894-ben adták át. A vasút jó eredményeinek hatására néhány évvel később újabb, már közforgalmú vonal épült Kovácsháza és Csaba között. Az új vonal építését Békéscsaba jelentős összeggel támogatta. A MÁV-állomás mellett szerény, földszintes állomásépület, mozdonyszín és kisjavító műhely épült. 1903 szeptemberére elkészült a békéscsaba–békési, majd 1904 áprilisára a békés–vésztői és az abból kiágazó vizesfás–ludadi vonal is. A városi forgalom lebonyolítására a vasút helyi motoros járatokat indított eleinte a Békési úti selyemfonodáig, később a Zöldfa vendéglőig, majd a gyenge forgalom miatt csak a vasútállomástól a Kossuth térig. A helyi személyforgalmat eleinte két, majd csak egy motor bonyolította le, s csupán heti és országos vásári napokon volt két motor üzemben.motorallomas1.jpgA motorállomás a XX. század elején, még faszerkezettel

A motor üzembe állítása és a zónadíjszabás eredményeként az utasok száma 1903-ról 1904-re ugrásszerűen megnégyszereződött. Erre tekintettel 1904 elején az AEGV egy faépületet állított fel a csabai Kossuth tér sarkán váróhelyiségül, amely a Békésmegyei Közlöny tudósítása szerint „csak arra volt jó, hogy az istenhidege jobban megkínozza a motorosra váró jámbor pasasokat.”

kep_1.jpgA Kossuth téri kisállomás tervrajza. Forrás: Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára / National Archives of Hungary, HU-MNL-OL-Z 1612-B-1.-1904-39.

Az ideiglenes helyiség helyett hamarosan állandó váróterem épült a Kossuth téren Kövér Lajos aradi építész tervei szerint. A kisállomás bájos, hangulatos, középen és két végén tornyokkal díszített épülete eredetileg fából épült, két végén fedett szabad helyiség volt, amelyekhez, akárcsak a középső, zárt helyiséghez, betonlépcsők vezettek fel. A középső helyiségben volt a téli váróhelyiség, valamint a személy- és teherpénztár. A kisállomást 1905. július 1-jén adták át, az épületet a forma, a tető és a nyílások megtartásával 1955-ben már a MÁV építette át téglafalazattal.motorallomas.jpgA motorállomás 1905 utánbekescsaba_kossuth_ter_1912_motorallomas.jpgA motorállomás egy 1912-ben feladott képeslapon. Itt már beépült a két, korábban nyitott szélső szakasz. Forrás: antikfoto.hubekescsaba_forras_www_antikfoto_hu-800x450.jpgA kisvasúti állomás előtte elhaladó szerelvénnyelmotor_a_kossuth_teren.jpgA kisvasúti megálló a két világháború között kossuthter_2.jpgA Kossuth tér a kisállomással 1929-ben

Az 1960-as években azonban a kisvasúti hálózatot fokozatosan felszámolták, az első megszűnt szakasz a Békéscsaba–Vésztő vonal volt. 1960 október 1-jén a Békéscsaba belvárosán is átvezető szakaszon szűnt meg a forgalom, majd 1962-től már a vésztői vonalon is felhagytak a személyszállítással.

kisallomas_1967.jpgKossuth téri részlet a kisvasúti állomással. Forrás: Budapest Főváros Levéltára, Leltári szám: HU_BFL_XXIX_1753_b_1967_15991 

A kisvasút megszűnésével az állomásépületek is új funkciót kaptak, az 1960-as években a Kossuth téri kisállomás épületébe költözött a Magyar Autóklub Békés Megyei Szervezete, 1976-ban a Békés Megyei Horgászegyesületek Területi Bizottságának vezetősége kapott itt hivatali helyiséget, illetve üzletek is nyíltak az épületben. bekescsaba_kossuth_ter_1980_1.jpgKossuth téri látkép az egykori kisvasúti állomással 1980 körül. Forrás: antikfoto.hu 

Az épület a későbbi évtizedekben is különböző üzleteknek adott helyet. Felmerült, hogy az egykori állomás mellett emlékhelyet alakítanak ki az AEGV vonalain közlekedő szerelvényekkel, végül azonban a Turisztikai Főpályaudvar a Körös-parton kapott helyet.2013.jpgAz épület 2013-ban2013_2.jpgA kisállomás 2013-ban07_a_kossuth_teri_kisallomas_a_kistemplom_tornyabol.JPGA kisállomás a Kistemplom tornyából 2014-ben2015.jpgAz épület 2015-ben2015_1.jpgA kisállomás 2015-benkisallomas_2016.jpgAz egykori kisvasúti állomás 2016-ban 

Az egykori kisvasúti állomást 2018-ban felújították, azóta is különböző üzleteknek ad otthont. A mesébe illő, hangulatos épület homlokzatának képét a nagy méretű cégtáblák, hirdetések kedvezőtlenül befolyásolják. Az épület egyelőre nem áll helyi vagy műemléki védelem alatt.2018.jpgAz egykori kisvasúti állomás 2018-ban, felújítás után2019.jpgA kisvasúti állomás 2019-ben

Felhasznált irodalom:
[1] Ádám Gusztáv: Békéscsaba műszaki vonatkozású alkotásai, kézirat, 1939.
[2] Békésmegyei Közlöny. 1899–1920.
[3] Horváth Ferenc: Az Alföldi Első Gazdasági Vasút – A MÁV Alföldi Kisvasút története (1894–1971), Budapest, 1999.
[4] Kiss István: Békéscsaba Megyei Jogú Város építészeti örökségvédelmi hatástanulmánya, kézirat, Szeged, 2020.

A bejegyzés trackback címe:

https://csabaihazak.blog.hu/api/trackback/id/tr1812130627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Felek Ferenc 2022.12.10. 10:39:24

Már a MÁV falaztatta át téglával 1955-ben.

csabaihazak 2023.01.06. 12:40:58

@Felek Ferenc: Köszönöm szépen, beírtam a bejegyzésbe is.
süti beállítások módosítása