A XIX. század második felében a postai szolgáltatások minőségében hatalmas változást hozott a vasúti közlekedés megjelenése: gyorsabb és biztonságosabb lett a küldemények kézbesítése. Az utasszállító vonatokhoz különleges mozgóposta-kocsikat is kapcsoltak, amelyekben a postások menet közben válogatték szét a küldeményeket, amelyeket postazsákba varrva adtak le a megfelelő állomásokon [1]. A békéscsabai pályaudvaron 1872-ben nyílt meg a postahivatal. A XX. század elejére már szinte tűrhetetlenné vált a zsúfoltság az állomáson; ez érvényes volt a vasúti postahivatalra is. A pályaudvar bővítése során a felvételi épület déli végén (a város felől nézve a bal oldalon) 1909-ben felépült az új vasúti postahivatal, 45 ezer korona költséggel. Az új, emeletes posta tíztengelyes homlokzata a felvételi épületével megegyező kialakítású volt, a postát rövid földszintes szakasz kötötte össze az állomásépülettel.
Térerősségmérés Békéscsabán. Forrás: Postamúzeum
A pályaudvari posta először a belvárosi 1. sz. posta kirendeltségeként működött, majd a postahivatalt a kereskedelemügyi miniszter rendeletére 1920-ban önállósították. 1925-ben a postaépületet bővítették, a munkálatokat Lipták János vállalata végezte. 1925. október 1-jén kezdte meg működését a pályaudvari posta csomagelvámoló hivatala. A régi felvételi épület a postával a vágányok felőlPályaudvari részlet a vasúti postávalHangulatos vasúti épületegyüttes az 1920-as években. A kisvasúti állomás (bal szélen) sajnos ma már nem áll, a vonatkísérői laktanya (középen) és a vasúti posta helyreállítása jelenleg még várat magára. A régi felvételi épület (a kép jobb szélén) napjainkban újra eredeti szépségében látható
Az 1944. szeptember 21-i bombázások során – a pályaudvar összes többi épületéhez hasonlóan – a posta is megsérült. Az épület az igazán súlyos veszteségeket azonban csak ezt követően szenvedte el: a régi felvételi épülethez hasonlóan először a homlokzat tagozatait távolították el, majd a magastetőt. A két épületet összekötő földszintes szakasz emeletesre épült.A posta és a vonatkísérői laktanya a bombázást követőenA pályaudvar 1968-ban, a posta ekkor még magastetővel látható. Korniss Péter felvétele A 250 éves Békéscsaba című könyvből
Az egykor romantikus stílusú, bájos homlokzat lecsupaszítva alig emlékeztet egykori képére: mindössze az épület tömege, a tengelyek száma utal arra, hogy ugyanazt az épületet látjuk. Az évek során – az állomás többi épületéhez hasonlóan – a posta állapota jelentősen leromlott. Míg azonban a két felvételi épület a nemrég befejeződött felújításnak köszönhetően eredeti formában születhetett újjá, a helyreállítás sajnos nem terjedhetett ki a posta épületére, amely így elkeserítő kontrasztot mutat a szép állomásépületekkel.Az elszomorító állapotú vasúti posta 2016-banHatalmas a kontraszt a postaépület és a felújított, helyreállított felvételi épület közöttA posta az értékes vasúti épületegyüttes részeként a vágányok felőlA felújításra váró posta és a helyreállított felvételi épületek a hídról
A felvételi épületet körülvevő műemléki környezet fontos elemeként a vasúti postahivatal mindenképpen gondos felújítást érdemelne, az eredeti homlokzat helyreállításával. Reméljük, hogy minél hamarabb sor kerülhet ennek az értékes épületnek a megújulására is, és így tovább szépülhet az ország egyik legszebb pályaudvara.
Felhasznált irodalom:
[1] Ogrincs Pálné, Lovászi József: A csabai posta 225 éve. A postai szolgáltatás története Békéscsabán 1788–2013, Munkácsy Mihály Múzeum Közleményei 1., Békéscsaba, 2013.
[2] Békésmegyei Közlöny, 1906–1925.
[3] Körösvidék, 1925.