Már Csaba 1818-as térképe is jelöli a Körös fölött a mai Kórház utcánál álló hidat. A Széchenyi ligetnél álló fahíd helyén 1879-ben épült fel Sztraka Ernő városi mérnök tervei alapján a 7,5 méter nyílású, 4 méter széles, íves, vaslemeztartós híd a tégla hídfőfalaknak cölöprácsra rakásával, 11600 pengő költséggel. A Vashíd a XX. század első éveiben
A Vashíd helyén álló fahíd 1867-ben Zombory Gusztáv rajzán. Forrás: Hazánk s a Külföld, 3. évf. (1867), 46. szám.
A Békésmegyei Közlöny 1879 augusztusában számolt be arról, hogy búcsút kell mondani a csónakkirándulásoknak, a Körös medre július 26-án kihalt, a csatorna vizét elterelték: "a medrét behányták hogy rövidebb úton, Vandhát alatt folyjon be a víz s ne akadályozza a Széchenyi liget melletti tartott híd helyébe építendő vashíd munkálatát." A híd elkészültéig a közlekedés a nagyhídon keresztül folyt.
Október 21-én már arról tudósított a lap, hogy bizottság vizsgálta meg az új vashidat, melynek tagjai Orosz János m. kir. államépítészeti főmérnök, Eördögh Frigyes járási szolgabíró, Szemián Sámuel főjegyző, Lepény Pál bíró és Sztraka Ernő városi mérnök voltak. A bizottság a hidat forgalomra alkalmasnak találta, azonban azt a forgalomnak még nem javasolta átadni, attól tartva, hogy miután a hídfők csak akkor töltettek, a netalán beállandó esőzés által a pallók rontatnának. A bizottság abban állapodott meg, hogy a híd csak erős fagy beálltával lesz a forgalomnak átadandó.
A híd finom díszítésű vaskorlátjával, téglapilléreivel Sztraka Ernő különösen jól sikerült alkotása volt, és hamar a csabai képeslapok kedvelt témájává vált, ami nem meglepő, hiszen a Körös-part árnyas fáival, a malommal rendkívül hangulatos, festői látványt nyújtott.A híd 1900-banA híd a XX. század elején. Forrás: Indafotó/Satrafa
Körös-részlet a vashíddal
A festői Körös-part a Rosenthal-malommal. Forrás: Hungaricana/Magyar Mezőgazdasági Múzeum A híd a malommal 1920 körül. Forrás: Hungaricana/OSZK
A Vashíd tervrajza. Forrás: Bcs. Gyulai úti hidak tervrajzai V. 76 a. 19/1926. VIII. 1., Magyar Nemzeti Levéltár Békés Megyei Levéltára
A Vashíd átépítési tervrajza 1925-ből (Ádám Gusztáv). Forrás: Bcs. Gyulai úti hidak tervrajzai V. 76 a. 19/1926. VIII. 1., Magyar Nemzeti Levéltár Békés Megyei Levéltára
A híd vasszerkezete, fapadlós útburkolata, szélessége már az 1920-as években sem felelt meg a forgalmi és terhelési viszonyoknak. 1926-ban el is készültek az átépítés tervei. A kereskedelemügyi miniszter a javaslatokat jóváhagyta, azonban megjegyezte, hogy a vas felsőszerkezet helyett vasbetonból épüljön a híd.
A híd azonban még sokáig eredeti formájában maradt fenn: 1955-ben arról tudósítanak a hírek, hogy kijavították a korhadt faburkolatot. A híd nem sokkal átépítése előtt
A Vashíd 1962-ig szolgálta a forgalmat. Kétségtelen, hogy ekkor már rég nem felelt meg az igényeknek, és elkerülhetetlen volt az átépítés, ez azonban sajnos olyan módon valósult meg, hogy a régi híd szépségéből semmi sem maradt. A figyelmes szemlélő még felismerheti az eredeti részleteket, azonban a híd hangulatos képét adó részletek mind nyomtalanul eltűntek, a város legszebb hídja teljesen jellegtelenné vált.Az egykori Vashíd 2008-banA híd 2011-benA híd 2013-banA híd 2014-benA híd a liget felől. Felismerhető az eredeti téglafalazatA híd 2015-ben
Elsőként Gécs Béla vetette fel a Csabai Mérleg hasábjain, hogy jó lenne a város történetének legszebb hídját eredeti állapotában helyreállítani. A Csabai házak blog szintén többször szorgalmazta a helyreállítást. A híd eredeti formájában történő megújulására 2021–22-ben a Munkácsy Negyed kialakítása során került sor. Ezt megelőzően több elképzelést, különböző látványterveket is láthattunk, amelyek csak bizonyos elemekben idézték volna fel a régi Vashíd formáit. Szerencsére végül az eredetivel látványában csaknem teljesen azonos formában született újjá a híd, amely azonnal a Körös-part egyik leglátványosabb elemévé, a fényképészek népszerű témájává vált. A híd helyreállítását követően 2022-ben
Felhasznált irodalom:
[1] Ádám Gusztáv: Békéscsaba műszaki vonatkozású alkotásai, kézirat, Békéscsaba, 193?.
[2] Békésmegyei Közlöny, 1879.
Elsőként Gécs Béla vetette fel a Csabai Mérleg hasábjain, hogy jó lenne a város történetének legszebb hídját eredeti állapotában helyreállítani. A Csabai házak blog szintén többször szorgalmazta a helyreállítást. A híd eredeti formájában történő megújulására 2021–22-ben a Munkácsy Negyed kialakítása során került sor. Ezt megelőzően több elképzelést, különböző látványterveket is láthattunk, amelyek csak bizonyos elemekben idézték volna fel a régi Vashíd formáit. Szerencsére végül az eredetivel látványában csaknem teljesen azonos formában született újjá a híd, amely azonnal a Körös-part egyik leglátványosabb elemévé, a fényképészek népszerű témájává vált.
Felhasznált irodalom:
[1] Ádám Gusztáv: Békéscsaba műszaki vonatkozású alkotásai, kézirat, Békéscsaba, 193?.
[2] Békésmegyei Közlöny, 1879.