Csabai házak

Békéscsaba műemlékei, nevezetes épületei

Címkék

Áchim Mihály (5) Ádám Gusztáv (24) Alpár Ignác (3) Andrássy út (26) Árpád sor (3) art deco (4) átalakított épületek (44) Bajza utca (1) bankok (4) Bankó András (1) Bányai András (6) Baross utca (5) Bartók Béla út (3) Bedő Pál (2) Békéscsaba legszebb épületei (2) Békési út (2) Belanka Mihály (3) Berényi út (3) bérházak (6) Czigler Antal (3) Czigler Győző (2) Deák utca (5) Dózsa György út (2) elpusztult épületek (37) emlékművek (3) fel nem épült épületek (24) Filipinyi Sámuel (1) fürdők (3) Fürjes (1) Gerla (2) gyógyszertárak (2) Gyulai út (5) Halmay Andor (1) Hegedős Károly (2) helyi védelem (50) hidak (4) Hubert József (1) Hunyadi tér (3) ipari épületek (11) iparostanonc-iskola (1) Irányi utca (6) iskolák (19) Jamina (8) járásbíróság (1) játék (5) Jiraszek Lajos (1) Jókai utca (1) József Attila utca (2) Kalin Ferenc (2) kápolnák (1) Kármán Aladár (1) kastélyok és kúriák (9) Kazinczy utca (1) Kiss Ernő utca (2) Kis Tabán utca (1) kórház (8) Kórház utca (4) Körös part (14) Kossuth tér (8) középkor (3) kutak (2) laktanya (4) Lázár utca (3) liget (4) Lipták János (5) Luther utca (8) Madách utca (1) malmok (5) Mende Valér (1) Michnay Sándor (4) mozik (2) műemlékek (33) Munkácsy Mihály (2) Munkácsy utca (3) Münnich Aladár (2) múzeumok (5) népi építészet (21) Orbán Ferenc (1) Orosházi út (1) óvodák (2) podsztyenás házak (18) polgárházak (22) posta (2) Quittner Ervin (3) Rerrich Béla (1) Siedek Viktor (1) Szabadság tér (13) szállodák és vendéglők (8) Szarvasi út (2) szavazás (1) Szeberényi tér (10) szecesszió (11) Széchenyi utca (1) Szent István tér (15) Szlavitsek és Kondorosy (1) szobrok (5) Sztraka Ernő (13) templomok (16) Tevan Rezső (3) Tompa utca (1) vasúti épületek (11) villák (9) Wagner József (4) Ybl Miklós (3) Zamecsnik Sándor (3) Címkefelhő

Vashíd

2016.08.21. 12:31 - csabaihazak

Címkék: hidak átalakított épületek Sztraka Ernő Körös part

Kiss Ernő utca – Kórház utca

Már Csaba 1818-as térképe is jelöli a Körös fölött a mai Kórház utcánál álló hidat. A Széchenyi ligetnél álló fahíd helyén 1879-ben épült fel Sztraka Ernő városi mérnök tervei alapján a 7,5 méter nyílású, 4 méter széles, íves, vaslemeztartós híd a tégla hídfőfalaknak cölöprácsra rakásával, 11600 pengő költséggel. vashid2.jpgA Vashíd a XX. század első éveiben

zombory.jpgA Vashíd helyén álló fahíd 1867-ben Zombory Gusztáv rajzán. Forrás: Hazánk s a Külföld, 3. évf. (1867), 46. szám.

A Békésmegyei Közlöny 1879 augusztusában számolt be arról, hogy búcsút kell mondani a csónakkirándulásoknak, a Körös medre július 26-án kihalt, a csatorna vizét elterelték: "a medrét behányták hogy rövidebb úton, Vandhát alatt folyjon be a víz s ne akadályozza a Széchenyi liget melletti tartott híd helyébe építendő vashíd munkálatát." A híd elkészültéig a közlekedés a nagyhídon keresztül folyt.

Október 21-én már arról tudósított a lap, hogy bizottság vizsgálta meg az új vashidat, melynek tagjai Orosz János m. kir. államépítészeti főmérnök, Eördögh Frigyes járási szolgabíró, Szemián Sámuel főjegyző, Lepény Pál bíró és Sztraka Ernő városi mérnök voltak. A bizottság a hidat forgalomra alkalmasnak találta, azonban azt a forgalomnak még nem javasolta átadni, attól tartva, hogy miután a hídfők csak akkor töltettek, a netalán beállandó esőzés által a pallók rontatnának. A bizottság abban állapodott meg, hogy a híd csak erős fagy beálltával lesz a forgalomnak átadandó. 

A híd finom díszítésű vaskorlátjával, téglapilléreivel Sztraka Ernő különösen jól sikerült alkotása volt, és hamar a csabai képeslapok kedvelt témájává vált, ami nem meglepő, hiszen a Körös-part árnyas fáival, a malommal rendkívül hangulatos, festői látványt nyújtott.vashid_1900.jpgA híd 1900-banvashid.jpgA híd a XX. század elején. Forrás: Indafotó/Satrafa

vashid_1.jpgKörös-részlet a vashíddal

A festői Körös-part a Rosenthal-malommal. Forrás: Hungaricana/Magyar Mezőgazdasági Múzeum A híd a malommal 1920 körül. Forrás: Hungaricana/OSZK

A Vashíd tervrajza. Forrás: Bcs. Gyulai úti hidak tervrajzai V. 76 a. 19/1926. VIII. 1., Magyar Nemzeti Levéltár Békés Megyei Levéltára

A Vashíd átépítési tervrajza 1925-ből (Ádám Gusztáv). Forrás: Bcs. Gyulai úti hidak tervrajzai V. 76 a. 19/1926. VIII. 1., Magyar Nemzeti Levéltár Békés Megyei Levéltára

A híd vasszerkezete, fapadlós útburkolata, szélessége már az 1920-as években sem felelt meg a forgalmi és terhelési viszonyoknak. 1926-ban el is készültek az átépítés tervei. A kereskedelemügyi miniszter a javaslatokat jóváhagyta, azonban megjegyezte, hogy a vas felsőszerkezet helyett vasbetonból épüljön a híd.

A híd azonban még sokáig eredeti formájában maradt fenn: 1955-ben arról tudósítanak a hírek, hogy kijavították a korhadt faburkolatot. vashid_ba.jpgA híd nem sokkal átépítése előtt

A Vashíd 1962-ig szolgálta a forgalmat. Kétségtelen, hogy ekkor már rég nem felelt meg az igényeknek, és elkerülhetetlen volt az átépítés, ez azonban sajnos olyan módon valósult meg, hogy a régi híd szépségéből semmi sem maradt. A figyelmes szemlélő még felismerheti az eredeti részleteket, azonban a híd hangulatos képét adó részletek mind nyomtalanul eltűntek, a város legszebb hídja teljesen jellegtelenné vált.vashid2008.jpgAz egykori Vashíd 2008-banvashid2011.jpgA híd 2011-benvashid2013.jpgA híd 2013-banvashid2014.jpgA híd 2014-benvashid2015.jpgA híd a liget felől. Felismerhető az eredeti téglafalazatvashid2015jan.jpgA híd 2015-ben

Elsőként Gécs Béla vetette fel a Csabai Mérleg hasábjain, hogy jó lenne a város történetének legszebb hídját eredeti állapotában helyreállítani. A Csabai házak blog szintén többször szorgalmazta a helyreállítást. A híd eredeti formájában történő megújulására 2021–22-ben a Munkácsy Negyed kialakítása során került sor. Ezt megelőzően több elképzelést, különböző látványterveket is láthattunk, amelyek csak bizonyos elemekben idézték volna fel a régi Vashíd formáit. Szerencsére végül az eredetivel látványában csaknem teljesen azonos formában született újjá a híd, amely azonnal a Körös-part egyik leglátványosabb elemévé, a fényképészek népszerű témájává vált. 2022_1.jpgA híd helyreállítását követően 2022-ben

Felhasznált irodalom:
[1] Ádám Gusztáv: Békéscsaba műszaki vonatkozású alkotásai, kézirat, Békéscsaba, 193?.
[2] Békésmegyei Közlöny, 1879.

Elsőként Gécs Béla vetette fel a Csabai Mérleg hasábjain, hogy jó lenne a város történetének legszebb hídját eredeti állapotában helyreállítani. A Csabai házak blog szintén többször szorgalmazta a helyreállítást. A híd eredeti formájában történő megújulására 2021–22-ben a Munkácsy Negyed kialakítása során került sor. Ezt megelőzően több elképzelést, különböző látványterveket is láthattunk, amelyek csak bizonyos elemekben idézték volna fel a régi Vashíd formáit. Szerencsére végül az eredetivel látványában csaknem teljesen azonos formában született újjá a híd, amely azonnal a Körös-part egyik leglátványosabb elemévé, a fényképészek népszerű témájává vált. 

Felhasznált irodalom:
[1] Ádám Gusztáv: Békéscsaba műszaki vonatkozású alkotásai, kézirat, Békéscsaba, 193?.
[2] Békésmegyei Közlöny, 1879.

A bejegyzés trackback címe:

https://csabaihazak.blog.hu/api/trackback/id/tr487565796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása