A Magyar Államvasutak szegedi üzletvezetősége 1927 második felében határozta el, hogy az új békéscsabai vontatási telepen egy emeletes fűtőházi irodát és vontatási laktanyát épít. A tervek szeptemberben készültek el, az építési engedély megadására vonatkozó kérelmet a tervekkel együtt a városi tanácshoz az osztálymérnökség októberben nyújtotta be. Az új laktanya terveit Magyari Nándor MÁV-építészmérnök készítette (többek között a szegedi Aradi vértanúk terén 1925-ben felavatott I. világháborús emlékmű, a zákányszéki templom, illetve Pozsonyi Zoltánnal közösen a szegedi jezsuita templom tervezője).
Az épület vasút felőli homlokzata Magyari Nándor tervrajzán. Forrás: Vasúttörténeti Alapítvány gyűjteménye
A MÁV 1928 elején hirdetett pályázatot az építkezésre, amelyet Belanka Mihály nyert meg 81 ezer pengős ajánlatával. Az egyemeletes épület pincéjében tágas raktár, több szertár, fa- és szénpince, mosókonyha és mángorló kapott helyet. A földszinten voltak a főnök, a mérnök és a kezelők irodái, oktatóterem, irattár, valamint számos laktanyai szoba. Az emeleten is laktanyai szobák kaptak helyet.
A fűtőházi laktanya építése Kató László fényképén. Forrás: Orlai Petrich Soma Kulturális Központ Muzeális GyűjteményeAz épület 1930 körül. Forrás: Szentmiklóssy Géza (szerk.): A magyar feltámadás lexikona (Budapest, 1930)
Az állomás 1944-es bombázásakor – mint minden MÁV-épület – a fűtőházi laktanya is sérüléseket szenvedett, azonban viszonylag szerencsésen vészelte át a támadást.
Az udvari homlokzat 2015 februárjábanAz utcai homlokzat 2015 februárjábanAz utcai homlokzat 2015 februárjábanAz utcai homlokzat 2015 februárjábanAz utcai homlokzat 2015 februárjábanAz utcai homlokzat 2015 februárjában
Amint fényképeinkről látható, a laktanya- és irodaépület lényegében a fent bemutatott tervek szerint épült, azonban mára homlokzata átalakításon, jelentős leegyszerűsítésen esett át: kicserélték az emeleti ikerablakokat, eltűntek a földszinti ablakok feletti díszítések, valamint az ablakok alatti, illetve az emeleti ablakok között eredetileg elhelyezkedő, a homlokzatot szépen tagoló mezők. Az átalakításokkal az épület sokat vesztett eredeti szépségéből, azonban a homlokzatot az eredeti tervek szerint könnyen helyre lehetne állítani.
Az épület ma a MÁV-START Járműbiztosítási Igazgatósága Békéscsabai Telephelyének ad otthont.
Felhasznált irodalom:
[1] Békésmegyei Közlöny, 1927–1929.