A Magyar Államvasutak szegedi üzletvezetősége 1927 második felében határozta el, hogy az új békéscsabai vontatási telepen egy emeletes fűtőházi irodát és vontatási laktanyát épít. A tervek szeptemberben készültek el, az építési engedély megadására vonatkozó kérelmet a tervekkel együtt a városi tanácshoz az osztálymérnökség októberben nyújtotta be. Az új laktanya terveit Magyari Nándor MÁV-építészmérnök készítette (többek között a szegedi Aradi vértanúk terén 1925-ben felavatott I. világháborús emlékmű, a zákányszéki templom, illetve Pozsonyi Zoltánnal közösen a szegedi jezsuita templom tervezője).
Az épület vasút felőli homlokzata Magyari Nándor tervrajzán. Forrás: Vasúttörténeti Alapítvány gyűjteménye
A MÁV 1928 elején hirdetett pályázatot az építkezésre, amelyet Belanka Mihály nyert meg 81 ezer pengős ajánlatával. Az egyemeletes épület pincéjében tágas raktár, több szertár, fa- és szénpince, mosókonyha és mángorló kapott helyet. A földszinten voltak a főnök, a mérnök és a kezelők irodái, oktatóterem, irattár, valamint számos laktanyai szoba. Az emeleten is laktanyai szobák kaptak helyet.
A fűtőházi laktanya építése Kató László fényképén. Forrás: Orlai Petrich Soma Kulturális Központ Muzeális Gyűjteménye
Az épület 1930 körül. Forrás: Szentmiklóssy Géza (szerk.): A magyar feltámadás lexikona (Budapest, 1930)
Az állomás 1944-es bombázásakor – mint minden MÁV-épület – a fűtőházi laktanya is sérüléseket szenvedett, azonban viszonylag szerencsésen vészelte át a támadást.
Az udvari homlokzat 2015 februárjában
Az utcai homlokzat 2015 februárjában
Az utcai homlokzat 2015 februárjában
Az utcai homlokzat 2015 februárjában
Az utcai homlokzat 2015 februárjában
Az utcai homlokzat 2015 februárjában
Amint fényképeinkről látható, a laktanya- és irodaépület lényegében a fent bemutatott tervek szerint épült, azonban mára homlokzata átalakításon, jelentős leegyszerűsítésen esett át: kicserélték az emeleti ikerablakokat, eltűntek a földszinti ablakok feletti díszítések, valamint az ablakok alatti, illetve az emeleti ablakok között eredetileg elhelyezkedő, a homlokzatot szépen tagoló mezők. Az átalakításokkal az épület sokat vesztett eredeti szépségéből, azonban a homlokzatot az eredeti tervek szerint könnyen helyre lehetne állítani.
Az épület ma a MÁV-START Járműbiztosítási Igazgatósága Békéscsabai Telephelyének ad otthont.
Felhasznált irodalom:
[1] Békésmegyei Közlöny, 1927–1929.