Csabai házak

Békéscsaba műemlékei, nevezetes épületei

Címkék

Áchim Mihály (5) Ádám Gusztáv (24) Alpár Ignác (3) Andrássy út (26) Árpád sor (3) art deco (4) átalakított épületek (44) Bajza utca (1) bankok (4) Bankó András (1) Bányai András (6) Baross utca (5) Bartók Béla út (3) Bedő Pál (2) Békéscsaba legszebb épületei (2) Békési út (2) Belanka Mihály (3) Berényi út (3) bérházak (6) Czigler Antal (3) Czigler Győző (2) Deák utca (5) Dózsa György út (2) elpusztult épületek (37) emlékművek (3) fel nem épült épületek (24) Filipinyi Sámuel (1) fürdők (3) Fürjes (1) Gerla (2) gyógyszertárak (2) Gyulai út (5) Halmay Andor (1) Hegedős Károly (2) helyi védelem (50) hidak (4) Hubert József (1) Hunyadi tér (3) ipari épületek (11) iparostanonc-iskola (1) Irányi utca (6) iskolák (19) Jamina (8) járásbíróság (1) játék (5) Jiraszek Lajos (1) Jókai utca (1) József Attila utca (2) Kalin Ferenc (2) kápolnák (1) Kármán Aladár (1) kastélyok és kúriák (9) Kazinczy utca (1) Kiss Ernő utca (2) Kis Tabán utca (1) kórház (8) Kórház utca (4) Körös part (14) Kossuth tér (8) középkor (3) kutak (2) laktanya (4) Lázár utca (3) liget (4) Lipták János (5) Luther utca (8) Madách utca (1) malmok (5) Mende Valér (1) Michnay Sándor (4) mozik (2) műemlékek (33) Munkácsy Mihály (2) Munkácsy utca (3) Münnich Aladár (2) múzeumok (5) népi építészet (21) Orbán Ferenc (1) Orosházi út (1) óvodák (2) podsztyenás házak (18) polgárházak (22) posta (2) Quittner Ervin (3) Rerrich Béla (1) Siedek Viktor (1) Szabadság tér (13) szállodák és vendéglők (8) Szarvasi út (2) szavazás (1) Szeberényi tér (10) szecesszió (11) Széchenyi utca (1) Szent István tér (15) Szlavitsek és Kondorosy (1) szobrok (5) Sztraka Ernő (13) templomok (16) Tevan Rezső (3) Tompa utca (1) vasúti épületek (11) villák (9) Wagner József (4) Ybl Miklós (3) Zamecsnik Sándor (3) Címkefelhő

Az Alföldi Első Gazdasági Vasút állomásépülete

2022.03.07. 11:54 - csabaihazak

Címkék: elpusztult épületek vasúti épületek

Andrássy út 56.

Az Arad és Csanádi Egyesült Vasutak leányvállalataként működő Alföldi Első Gazdasági Vasút első, keskeny vágányú, csak teherfuvarozásra szolgáló vonalát Kovácsháza és Kupapuszta között 1894-ben adták át. A vasút jó eredményeinek hatására néhány évvel később újabb, már közforgalmú vonal épült Kovácsháza és Csaba között. Az új vonal építését Békéscsaba jelentős összeggel támogatta. A vonalon gőzmozdony üzemelt, eleinte csak a két csabai hetipiaci napon. 1900-ban De Dion-Bouton gyártmányú gőzmotorok váltották fel a gőzmozdonyokat, ami az üzemköltségek jelentős csökkenését eredményezte. 05_a_kisvasuti_allomas_1930_korul.jpgAz Alföldi Első Gazdasági Vasút állomásépülete az 1920-as évek végén megjelent képeslapon

A MÁV-állomás mellett szerény, földszintes állomásépület, mozdonyszín és kisjavító műhely épült. Az első állomásépületről fényképpel sajnos nem rendelkezünk, így nem lehetünk biztosak benne, hogy az itt bemutatott tervek szerint épült-e, de alighanem hasonló formában valósult meg. A terveken szereplő alaprajz szerint az épületben a jegykiadó iroda, I. és II., illetve III. osztályú váróterem, iroda mellett háromszobás, konyhával és kamrával felszerelt szolgálati lakás kapott helyet.

aegv1_homlokzat.jpgBékéscsaba-Közraktár földszintes felvételi épületének homlokzati tervrajza – sajnos nem tudjuk, hogy a tervrajzon látható formában épült-e az AEGV első békéscsabai állomásépülete. Forrás: HU-MNL-OL-Z 1612-B-1.-1899-34, Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára / National Archives of Hungaryaegv1_orom.jpgBékéscsaba-Közraktár földszintes felvételi épületének oromzati tervrajza és keresztmetszete. Forrás: HU-MNL-OL-Z 1612-B-1.-1899-34, Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára / National Archives of Hungaryaegv1_alaprajz.jpgBékéscsaba-Közraktár földszintes felvételi épületének alaprajza. Forrás: HU-MNL-OL-Z 1612-B-1.-1899-34, Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára / National Archives of Hungary

1903 szeptemberére elkészült a békéscsaba–békési, majd 1904 áprilisára a békés–vésztői és az abból kiágazó vizesfás–ludadi vonal is. A városi forgalom lebonyolítására a vasút helyi motoros járatokat indított eleinte a Békési úti selyemfonodáig, később a Zöldfa vendéglőig, majd a gyenge forgalom miatt csak a vasútállomástól a Kossuth térig. A helyi személyforgalmat eleinte két, majd csak egy motor bonyolította le, s csupán heti és országos vásári napokon volt két motor üzemben. A motor üzembe állítása és a zónadíjszabás eredményeként az utasok száma 1903-ról 1904-re ugrásszerűen megnégyszereződött. Erre tekintettel 1904 elején az AEGV egy faépületet állított fel a csabai Kossuth tér sarkán váróhelyiségül, amely a Békésmegyei Közlöny tudósítása szerint "csak arra volt jó, hogy az istenhidege jobban megkínozza a motorosra váró jámbor pasasokat." Az ideiglenes helyiség helyett hamarosan állandó váróterem épült.

aegv2_homlokzat.jpgBékéscsaba-Közraktár állomás felvételi épületének terve 1915-ből  – végül nem ilyen formában épült a felvételi épület. Forrás: HU-MNL-OL-Z 1612-B-1.-1899-34, Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára / National Archives of Hungaryaegv2_alaprajz.jpgBékéscsaba-Közraktár állomás felvételi épületének földszinti és emeleti alaprajza 1915-ből  – végül nem ilyen formában épült a felvételi épület. Forrás: HU-MNL-OL-Z 1612-B-1.-1899-34, Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára / National Archives of Hungaryaegv2_orom.jpgBékéscsaba-Közraktár állomás felvételi épületének oromnézete és keresztmetszete 1915-ből  – végül nem ilyen formában épült a felvételi épület. Forrás: HU-MNL-OL-Z 1612-B-1.-1899-34, Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára / National Archives of Hungary

Az I. világháború elejére az AEGV állomásának utasforgalma elérte a MÁV csabai állomásának személyforgalmát, így 1916-ban új, emeletes állomás épület épült Bogsán Károly tervei szerint. 1916-ban vasbeton körfűtőház, víztorony, műhely, művezetői lakás, kettős őrház, pályafenntartási iroda és műhely, artézi kút is létesült. A jól felszerelt műhelyekben már nemcsak kocsi-, mozdony- és motorjavításokat végeztek, de új kocsikat is építettek.04.jpgAz AEGV állomásépület a vasutassággal. Forrás: Dr. Károlyi Zsolt gyűjteménye aegv_allomas_mav_allomas_mav_laktanya_2.jpgAz AEGV-állomás, a vonatkísérői laktanya és a MÁV-állomás által közrefogott hangulatos tér az 1920-as évek végénaegv1944.jpgAz AEGV-állomás város felőli homlokzata az 1944. szeptember 21-i bombázást követően. A háttérben a vonatkísérői laktanya, távolabb az egyik vízház látható

A vasutat 1913 óta már az Arad–Csanádi Egyesült Vasutak (ACsEV) kezelte, amelynek vezérigazgatója dr. Fábry Sándor volt, aki, bár már Aradon települt meg, mint lelkes csabai ember, teljes lélekkel azon volt, hogy a kisvasút Csaba előnyére fejlődjön. A vasutat 1917-ben az ACsEV vette át, majd Arad elcsatolásával a ACsEV. a vasút kezelése ismét az AEGV feladata lett. Az AEGV önálló vállalattá vált, független lett korábbi anyavállalatának jogutódjától, a Szeged–Csanádi Vasúttól. A második világháborús hadműveletek és bombázások során a vasúti pályában és járművekben is komoly károk keletkeztek. A vállalat ekkorra csődbe ment, a kisvasút leállt. A leállt vasútüzemet 1945. december 1-jén a MÁV vette át. Az államosítás után a kezdeti időszakban jelentős fejlesztések történtek, az 1960-as években azonban a kisvasúti hálózatot fokozatosan felszámolták. Az első megszűnt szakasz a Békéscsaba–Vésztő vonal volt. 1960. október elsején a Békéscsaba belvárosán is átvezető szakaszon szűnt meg a forgalom, majd 1962 január elsején a vésztői vonal maradékát is felhagyták. A Békéscsaba–Békéssámson vonalon 1971-ig maradt meg a forgalom.csak_egyszer_az_eletben.jpgAz állomásépület részlete a "Csak egyszer az életben" vasúti oktatófilmben

Az Alföldi Első Gazdasági Vasút felvételi épületét az autóbusz-állomás építését megelőzően bontották le. Ha megmaradt volna (például kiválóan alkalmas lehetett volna autóbusz-állomásnak), ma a  műemlék vasúti épületegyüttes értékes eleme lehetne. Békéscsaba állomás északi váltókörzete. A bal oldali vágány a Békés felé vezető fővonal csonkája, a jobb oldali sínpár a nagyvasúti áruraktárhoz vezetett. Fotó: Bernhard Studer, 1972.04.11. Forrás: kisvasut.hu

Felhasznált irodalom:
[1] Ádám Gusztáv: Békéscsaba műszaki vonatkozású alkotásai, kézirat, 193x.
[2] Békésmegyei Közlöny 1899–1920.
[3] Horváth Ferenc: Az Alföldi Első Gazdasági Vasút – A MÁV Alföldi Kisvasút története (1894–1971), Budapest, 1999.
[4] Felek Ferenc, Tasnádi Tamás, A 125 éves Alföldi Első Gazdasági vasút története, Kisvasutak Baráti Köre Közhasznú Egyesület, Békéscsaba, 2019.

A bejegyzés trackback címe:

https://csabaihazak.blog.hu/api/trackback/id/tr9812130635

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása